Bij Avanade staan relaties centraal

(door André Huizing, general manager Avanade Nederland BV)

 

"Daar zaten we dan, zo'n honderdveertig Informatie technologen, tien minuten lang muisstil omdat Han de Wit ons had gevraagd onze gedachten op onze ademhaling te "ankeren". Geen gegniffel, geen flauwe grappen, geen zenuwachtig gegiechel... Helemaal niets. Bijzonder!"

 

"Dit vormde de afsluiting van de eerste middag van het tweedaagse U-event, dat Thara Organisatieontwikkeling in februari 2011 voor Avanade heeft georganiseerd. Tien hele lange minuten helemaal niets, na slechts een paar uur. Dat is mij nog nooit gelukt. We hadden daarvoor al een fantastische opening gehad.


Acteurs Jaap Postma en Job Redelaar speelden op basis van een aantal klant interviews een tweetal uitvergrote situaties, die heel veel feest der herkenning in zich hadden...helaas. Een briljante vondst was de interactieve manier waarop wij werden uitgenodigd in te breken door STOP te roepen op het moment dat we dachten dat het verkeerd ging en anders moest. De STOPS waren niet van de lucht. Om de haverklap werd ingebroken en tips aangedragen hoe de acteurs wel tot een betere dialoog en relatie konden komen. Het is duidelijk dat we het wel weten. Het IQ en analytisch vermogen is duidelijk niet het probleem in deze groep...nu nog even doen... Dan blijkt in de werkgroepen dat er een wereld ligt tussen "weten en er mooie aanwijzingen over debiteren" en het "doen en doorleven". Ineens gaat het over mij, wat doe ik, wat voel ik, wat kan ik anders doen? Dat is een stuk minder comfortabel dan in een zaal tomaten gooien op basis van je hoge IQ. Hoe leef je je in in de klant? Wat is een klant eigenlijk? Een factuuradres? Wat weet je echt van die persoon? Wat drijft hem/haar? Hoe vaak wals ik over de klant heen met "oh, dat weet ik al, de oplossing is A"? Hoe vaak verlies ik zijn drijfveren uit het oog tijdens een project?


Daar konden we wel wat hulp bij gebruiken en Han de Wit was de aangewezen persoon dat te doen. We werden ons bewust van onze eigen "ondertiteling" die continue ons denken en handelen beïnvloedt. Door er bewust van te worden kan je er beter mee omgaan. De tien minuten meditatie gaf de meesten van ons het inzicht dat het zeker kan, maar absoluut niet makkelijk is.
Dan maar aan de drank. Het was goed dat we een avond met elkaar hadden. Gelegenheid om de ervaringen te bespreken, herkauwen en er wat alcohol overheen te gieten. Wat voor de één een fantastisch nieuw inzicht en ervaring was geweest, was voor de ander nog "zweverig gedoe". In een club van 140 bètamensen geen verrassing, wel een indicatie dat we als geheel weer een stukje in de goede richting gaan!


De volgende ochtend begon direct heftig. Indrukwekkend filmpje van Playing for Change als introductie op de zo mogelijk nog indrukwekkender sessie van haptonoom Ted Troost. Han had ons inzicht gegeven in onze geest, Ted richtte zich op de, door velen genegeerde, kracht van ons gevoel. Door een paar simpele oefeningen maakte hij ons bewust meer te doen met, en vooral meer te vertrouwen te hebben in ons gevoel. De werkgroepen hierna hebben een andere sfeer dan die van gisteren. Veel mensen zijn duidelijk geraakt daar de ervaringen van de sessies. De gesprekken gaan duidelijk dieper en veel meer over "ik", in plaats van de comfortabele beschouwende houding aan te nemen. Een belangrijke bijdrage daaraan zijn ook de persoonlijke verhalen die een aantal medewerkers, heel moedig, voorgedragen heeft voor de groep.


Dan volgt voor velen een moeilijk moment. De opdracht is: zoek in je eentje de rust op en laat de ervaringen eens rustig bezinken. Met andere woorden: probeer het kwartje te laten vallen. Wat haal jij hier voor jezelf uit? Een behoorlijke groep zie je dit echt gaan doen, een even zo grote groep zie je echter lekker met elkaar blijven praten. Prima: hun kwartje is al gevallen...of nog niet in de gleuf gestopt... Na lunch, feedback en afsluiting, blijven nog veel medewerkers napraten. Een mooie quote van een van onze mensen: "Ik voel me net Willem Alexander. Die heeft ook het voorrecht te worden blootgesteld aan veel interessante mensen in de hoop er wat van op te steken". Briljant!"